Uit cijfers van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) blijkt dat de residentiële markt voor zonnepanelen zich in een dalende trend bevindt. Hoewel het om voorlopige cijfers gaat, is er dus wel degelijk een effect van het wegvallen van de overheidspremie. Het geïnstalleerde vermogen is dit jaar wel hoger dan dat van vorig jaar. Dit is het effect van de toename van een aantal grotere, industriële zonnedaken en -parken. En dat is op zich een zeer goede evolutie.
Heb je zonnepanelen en een digitale meter, dan moet je sinds 2021 twee energiecontracten afsluiten. Eentje voor de energie die je van het net haalt, en eentje voor de opgewekte stroom die je terug op het net plaatst. Energieleveranciers willen je voor de stroom die jij voor hen produceert namelijk vergoeden. Maar die vergoeding blijkt bij variabele contracten op een jaar tijd met maar liefst 72 procent gedaald.
Er doen heel wat mythes de ronde over warmtepompen. Daarom lanceerde de Vlaamse overheid een test om te checken of je in je huidige woning kan werken met een warmtepomp. Op warmtepompklaar.be doorloop je in vijf minuten een aantal stappen om in te schatten of je woning geschikt is voor een warmtepomp.
Sinds juli werken de Belgische baggerbedrijven Jan De Nul en DEME en ingenieursbureau Tractebel samen aan een testproject op zee. Met Seavolt bouwen ze een drijvend zonnepanelenpark voor de kust van Oostende.
Vanaf 2035 is het zover. Dan wil Europa dat autoconstructeurs stoppen met de verkoop van wagens op brandstof. De Vlaamse overheid heeft dat goed gehoord, en wil daarbij een handje helpen. Sinds begin dit jaar krijg je daarom een premie van 5.000 euro als je een nieuwe elektrische wagen koopt. Kortom, het is menens met de elektrische wagen. En dat is ook goed nieuws voor zonnepanelen en laadpalen. Maar waar moet je nu precies op letten?