De cijfers liegen niet: het aantal elektrische voertuigen in Vlaanderen steeg vorig jaar met maar liefst 147%. Maar al die wagens moeten natuurlijk ook wel eens stroom bijtanken. Terwijl de Vlaamse overheid op een gezapig tempo laadpalen bijzet, denken hoe langer hoe meer mensen er aan om een eigen laadpaal thuis te installeren. En dat vindt Planet-eco een goed idee.
Er staan zo’n 3.000 publieke laadpalen in België. Tegen het einde van dit jaar wil de Vlaamse regering dat aantal verdubbelen. Het grootste deel zijn gewone laadpalen, maar een kleiner aantal zijn zogenaamde fast chargers. Daarmee pomp je in een halfuur je batterij vol.
Allemaal goed en wel, natuurlijk. Maar de conclusie blijft dat er nog altijd te weinig laadpalen zijn in ons land. In Nederland bijvoorbeeld staan al zo’n twee jaar meer dan 122.000 laadpalen.
Rij je elektrisch en heb je geen oprit of eigen parkeerplaats? Dan ben je blij dat er publieke laadpalen bestaan. Maar in alle andere gevallen is het slim om thuis je eigen laadpaal te laten plaatsen.
Thuis laden is tot vier keer goedkoper dan aan een publieke laadpaal. En als je zonnepanelen op je dak hebt liggen, laad je je wagen zelfs gratis op.
Ook laadpalen zijn slim vandaag. Je kan kiezen wanneer je stroom naar de wagen stuurt: tijdens piek- of dalmomenten. En je kan alles monitoren.
Stroom tanken duurt véél langer dan een traditionele tankbeurt. Het is dus veel handiger als je thuis een laadpaal hebt: ’s avonds inpluggen, ’s morgens vertrekken met een volle batterij.
De meeste elektrische wagens kan je met een tussenstuk in het gewone stopcontact steken. Maar je elektriciteitsnet thuis is niet gemaakt om er lang grote hoeveelheden energie door te pompen. Een laadpaal is speciaal ontworpen om meer vermogen te leveren zonder dat je systeem oververhit.
Een laadpaal thuis is tot tien keer sneller dan opladen via het gewone stopcontact. De paal is aangesloten op een eigen beschermde stroomkring.
Wil je ook een laadpaal bij je thuis installeren? Vraag je offerte aan Planet-eco.
Stroom tanken duurt véél langer dan een traditionele tankbeurt. Het is dus veel handiger als je thuis een laadpaal hebt: ’s avonds inpluggen, ’s morgens vertrekken met een volle batterij.